Od 28 kwietnia do 26 maja 2025 r. gminy z województwa mazowieckiego mogą składać wnioski w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wspierania Społeczności Energetycznych.
Sposób i termin składania wniosków
W ramach naboru Wniosków gmina może zgłosić w ramach Instrumentu jeden wniosek o dofinansowanie w zakresie obszarów, o których mowa w § 4 Regulaminu. Wzór Wniosku stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu. Wnioski mogą być składane na realizację Zadań jednorocznych, których zakończenie nastąpi nie później niż 28 listopada 2025 r., bez możliwości przesunięcia terminu realizacji Zadania na dłuższy termin.
Wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Instrumentu należy sporządzić na wzorze Wniosku, w jednym egzemplarzu (wypełnionym elektronicznie).
Uprawnieni Wnioskodawcy
Do składania wniosków w ramach Instrumentu uprawnione są gminy z terenu województwa mazowieckiego.
Rodzaje zadań
Pomocą finansową ze środków budżetu Województwa w formie dotacji celowej na realizację Zadania może być objęta część Kosztów kwalifikowalnych związanych z działaniem gminy mającym na celu zbadanie możliwości utworzenia lub utworzenia lub rozwoju Spółdzielni energetycznej bądź Klastra energii (z udziałem tejże gminy) w szczególności w zakresie:
- opracowania przez Beneficjenta analizy sytuacji gospodarczo-energetycznej gminy pod kątem utworzenia lub rozwoju Społeczności energetycznej, tj. Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, skonsolidowanej w formie Raportu o którym mowa w § 1 pkt 17 Regulaminu;
- opracowania przez Beneficjenta szczegółowych analiz ukierunkowanych na rozwiązanie kluczowych technicznych problemów zidentyfikowanych na obszarze gminy, związanych z zaopatrzeniem w energię i jej transferem w kontekście planowanej lub funkcjonującej Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii;
- opracowania przez Beneficjenta dokumentacji niezbędnej do pozyskania finansowania lub współfinansowania działań inwestycyjnych w zakresie tworzenia nowych lub dostosowania istniejących źródeł OZE (w tym ich bilansowania) w ramach Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii;
- opracowania przez Beneficjenta dokumentacji, w tym wykonanie analiz niezbędnych do uruchomienia działań inwestycyjnych mających na celu tworzenie nowych lub dostosowanie istniejących źródeł OZE, w tym w celu ich bilansowania, w ramach Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii;
- opracowania przez Beneficjenta dokumentacji, w tym wykonanie analiz umożliwiających przygotowanie i wdrożenie rozwiązań niezbędnych do poprawy funkcjonowania istniejącej na terenie gminy Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, w tym związanych z dostosowaniem jej struktury organizacyjnej i narzędzi funkcjonalnych do zmieniającego się otoczenia prawnego i gospodarczego;
- pokrycia przez Beneficjenta kosztów usługi wsparcia doradczo-organizacyjnego w zakresie tworzenia lub rozwoju Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii - w okresie realizacji Umowy dotacji.
Zasady udzielania pomocy finansowej
- Pomoc finansowa dla jednego Wnioskodawcy na realizację Zadania w ramach Instrumentu, może wynieść do 80% Kosztów kwalifikowalnych Zadania i nie może przekroczyć kwoty 425 000 zł z zastrzeżeniem § 5. ust. 3, 4 i 7 Regulaminu.
- Minimalny wkład własny Wnioskodawcy wynosi co najmniej 20 % Kosztów kwalifikowalnych - wartości wnioskowanego Zadania.
- Pomoc finansowa dla jednego Wnioskodawcy na realizację Zadania w ramach Instrumentu z obszaru wskazanego w § 4 pkt 1 Regulaminu – może maksymalnie wynieść 20 000 zł oraz nie może przekroczyć 80 % Kosztów kwalifikowalnych Zadania.
- Pomoc finansowa dla jednego Wnioskodawcy na realizację Zadania w ramach Instrumentu z obszaru wskazanego w § 4 pkt 2 – 6 Regulaminu może maksymalnie wynieść 425 000 zł oraz nie może przekroczyć 80 % Kosztów kwalifikowalnych Zadania.
- W przypadku kilku gmin ubiegających się o wsparcie Zadań odnoszących się do wspólnie tworzonej bądź rozwijanej Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, łączna Pomoc finansowa dla tych gmin nie może przekroczyć kwoty 425 000 zł oraz nie może przekroczyć 80 % Kosztów kwalifikowalnych tych Zadań. W tym przypadku, Pomoc finansowa na realizację Zadania przez gminę może dotyczyć wyłącznie odrębnych elementów tworzenia lub rozwijania Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, co należy wyraźnie wskazać we Wniosku.
- W przypadku Wnioskodawcy składającego Wniosek o dofinansowanie Zadania wyłącznie w zakresie obszaru wskazanego w § 4 pkt 1 Regulaminu, Wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć do Wniosku Zestawienie liczbowo-jakościowe pod kątem gospodarki energetycznej gminy - zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu.
- W przypadku Wnioskodawcy składającego Wniosek o dofinansowanie Zadania w zakresie obszaru wskazanego w § 4 pkt 2 – 6 Regulaminu, Wnioskodawca dołącza do Wniosku Raport z analizy sytuacji gospodarczo-energetycznej gminy pod kątem utworzenia lub rozwoju społeczności energetycznej.
Ważne! Samorząd Województwa Mazowieckiego przewidział przyznawanie pomocy finansowej w formie dotacji wypłacanej „z góry”, tj. w ciągu 15 dni roboczych od podpisania Umowy dotacji.
Sposób rozpatrywania wniosków
Wnioski złożone w ramach programu MDCP podlegają ocenie formalnej, której dokonuje Kancelaria Marszałka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Ocena formalna polega na sprawdzeniu zgodności Wniosku z wymogami formalnymi określonymi w Regulaminie. Wniosek niespełniający wymogów formalnych, po wezwaniu przez Kancelarię, może zostać uzupełniony w wyznaczonym terminie.
Szczegółowe warunki dotyczące możliwości pozyskania dofinansowania w ramach Instrumentu zostały określone w Regulaminie. Regulamin wraz z załącznikami dostępny jest na stronie www.mazovia.pl oraz www.bip.mazovia.pl.